8 błędów przy zakładaniu działalności gospodarczej

Dla firm: 8 błędów przy zakładaniu działalności gospodarczej

  • 4.9 / 5
  • 8

Własna działalność - jakich błędów unikać?

Założenie własnej firmy to spełnienie wielkich marzeń wielu aspirujących przedsiębiorców. A jednocześnie ogromne wyzwanie, któremu podołać można unikając najpopularniejszych błędów. Skoro najlepiej uczyć się na cudzych, warto je poznać jeszcze przed rejestracją własnej działalności. Poniżej 8 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców: 

1. Nieoptymalny moment rejestracji firmy

Jednym z ułatwień kierowanych do początkujących przedsiębiorców jest tak zwany mały ZUS. Można opłacać go przez pierwsze pełne 24 miesiące od chwili rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. 24-miesięczny okres liczony jest począwszy od kolejnego miesiąca. Wystarczy więc założyć firmę 2 dnia danego miesiąca, by wydłużyć sobie okres korzystania z preferencyjnych warunków.

Taki prosty zabieg pozwoli początkującemu przedsiębiorcy na zaoszczędzenie kilkuset złotych.

2. Nieodpowiednia forma prowadzenia działalności

Jedna z pierwszych decyzji początkujących przedsiębiorców dotyczy formy prowadzenia działalności. Często zdarza się, że wybór ten podejmowany jest pod wpływem chwili i bez głębszego zastanowienia. To z kolei może skutkować wysokimi podatkami, problemami w kwestii rozliczeń ze wspólnikami czy ograniczonymi możliwościami rozwoju firmy.

Polskie prawo przewiduje szereg prawnie uwarunkowanych form działalności gospodarczych. Zasadniczo możemy podzielić formy na indywidualną działalność gospodarczą i przedsiębiorstwa - spółki. Wybór formy działalności warto uzależnić od wielu istotnych czynników, takich jak:

  • charakter działalności,
  • skala działalności,
  • forma opodatkowania,
  • rodzaj prowadzonej księgowości,
  • liczba wspólników,
  • zakres odpowiedzialności majątkowej za zobowiązania firmy i ryzyka kapitałowego,
  • wymagania założycielskie,
  • możliwości finansowania działalności.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Najprostszą formą prowadzenia firmy jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Polecana jest ona osobom prowadzącym samodzielnie mikroprzedsiębiorstwa, ceniącym pełną kontrolę nad firmą bez potrzeby tworzenia rozbudowanych struktur. W prowadzeniu biznesów wymagających większych nakładów finansowych i współpracy kilku osób, lepszym wyborem będzie spółka. 

W doborze optymalnej formy warto zasięgnąć porady fachowca - księgowej lub prawnika.

3. Niewłaściwa forma opodatkowania

Kolejna istotna kwestia to wybór właściwej formy opodatkowania. Sposób, w jaki przedsiębiorca będzie rozliczał prowadzoną działalność, należy wskazać już przy rejestracji firmy. Warto więc odpowiednio wcześniej przemyśleć dostępne opcje i zdecydować się na najbardziej opłacalną. Pozwoli to na zaoszczędzenie nawet kilkunastu tysięcy w skali roku.

Wybór należy dopasować do rodzaju prowadzonej działalności, jak również przewidywanej wysokości przychodów i kosztów. Trzy podstawowe formy opodatkowania przewidziane w polskim prawie to: 

  • skala podatkowa (zasady ogólne)
    Przy zasadach ogólnych podatek w wysokości 17% lub 32% obliczany jest na podstawie dochodu (przychodu pomniejszonego o poniesione koszty). Taka forma polecana jest dla przedsiębiorców ze sporymi firmowymi wydatkami, którzy nie przekroczą drugiego progu. 
  • podatek liniowy
    W tym przypadku podatek również liczonym od dochodu, obowiązuje stała 19-procentowa stawka. Na taki sposób opodatkowania decydują się zwykle firmy o wyższych przychodach

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
    Z kolei przy ryczałcie podstawą opodatkowania jest przychód, koszty nie są uwzględniane, a stawka opodatkowania zależy od rodzaju działalności. Taką formę warto rozważyć, gdy działalność nie generuje wielu kosztów.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

4. Zbyt skomplikowana nazwa firmy

Wypełniając druk CEIDG-1 przedsiębiorca może wpisać dowolną nazwę firmy. Wymyśloną nazwę warto jednak dobrze przemyśleć, gdyż jest ona jednym z kluczowych elementów kształtujących wizerunek firmy. Dobra nazwa powinna być nie tylko unikalna, pozbawiona negatywnych konotacji - także poza granicami kraju, ale również krótka. Nazwy do trzech lub czterech sylab są najłatwiejsze w zapamiętaniu. Zbyt długa nazwa może przysporzyć firmie przeszkód już na starcie działalności a kłopotliwa do wypowiedzenia może być utrudnieniem przy polecaniu firmy między klientami. 

5. Brak dobrej księgowej

Niezwykle częstym błędem przy otwieraniu firmy jest ograniczanie kosztów tam, gdzie nie jest to wskazane. Doskonałym tego przykładem są usługi księgowe, na których nie warto oszczędzać. Zwłaszcza na początku działalności, przedsiębiorca musi podjąć wiele decyzji, mających kluczowy wpływ na przyszłość firmy. Nawet wtedy, gdy nasza działalność nie jest szczególnie skomplikowana a dokumentacja niezbyt obszerna, to i tak warto skorzystać z usług dobrego biura rachunkowego. Szukając biura rachunkowego w Warszawie warto skorzystać z porównywarki usług księgowych Biura-Rachunkowe.waw.pl

Przede wszystkim, profesjonalni księgowi są na bieżąco ze stale zmieniającymi się przepisami, które mogą umknąć młodemu przedsiębiorcy. Bez wsparcia dobrej obsługi księgowej, może on stracić mnóstwo czasu i nerwów, a nawet pieniędzy. Nie bez znaczenia jest też pomoc w zmniejszeniu kosztów prowadzenia działalności czy opracowaniu strategii jej rozwoju. Wybranego księgowego warto sprawdzić w Centrum Informacji Księgowej - organizacji, która weryfikuje biura rachunkowe i księgowych.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

6. Błędne rozliczanie kosztów uzyskania przychodu 

Możliwość rozliczania kosztów uzyskania przychodu jest olbrzymią zaletą prowadzenia działalności gospodarczej. Choć dzięki wydatkom firmowym można znacznie zmniejszyć zobowiązanie podatkowe, to przy „wrzucaniu w koszty” należy zachować ostrożność.

Zgodnie z ustawą, koszt to wydatek poniesiony na rzecz uzyskania przychodu lub zachowania (zabezpieczenia) jego źródła. Każdy zaliczony w koszty wydatek wymaga zatem racjonalnego uzasadnienia. Wszelkie wydatki o charakterze osobistym lub zaliczone niezgodnie z przepisami, mogą być zdyskwalifikowane przez organy skarbowe. Wiąże się z to z koniecznością zapłaty odsetek, a w skrajnych przypadkach konsekwencjami karno-skarbowymi.

Pilnowanie rozliczeń kosztów to ważny obowiązek przedsiębiorcy. Wszystkie wydatki związane z firmą muszą być udokumentowane, pozwoli to na zmniejszenie kosztów prowadzenia firmy. To szczególnie ważne na początku działalności, gdy zyski z prowadzenia firmy nie są duże, a każda złotówka jest na wagę złota.

7. Brak wydatków na reklamę

Brak wydatków na reklamę wiąże się z brakiem klientów, a ten z brakiem zysków. Niestety, wielu początkujących przedsiębiorców rezygnuje z marketingu lub ogranicza działania w jego zakresie. Szybko jednak okazuje się, że próba zaoszczędzenia uniemożliwia porządne rozkręcenie biznesu. A to, w przypadku dopiero startujących firm, może szybko doprowadzić do ich upadku.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Zdobycie zaufania potencjalnych klientów wymaga bowiem regularnej komunikacji z odbiorcami i konsekwentnego budowania wizerunki marki. Z tego powodu od chwili otwarcia firmy warto inwestować w reklamę swojej firmy - zarówno w przestrzeni internetowej, jak i poza nią. Starannie zaplanowana strategia marketingowa może przesądzić o „być albo nie być” firmy na konkurencyjnym rynku.

8. Traktowanie pieniędzy firmowych jako prywatne

Na koniec, choć nie najmniej ważne kwestia mieszanie pieniędzy firmowych z prywatnymi. To problem zauważalny wśród wielu początkujących przedsiębiorców. Wielu z nich wychodzi bowiem z założenia, że pieniądze wygenerowane przez działalność, są ich własnymi. Nic bardziej mylnego - takie działanie prowadzi do bałaganu w firmowych wydatkach, uniemożliwia zarządzenie budżetem czy wreszcie planowanie inwestycji. Oddzielenie rachunków znacznie ułatwi kwestię rozliczania kosztów firmowych i zapewni porządek w dokumentacji na wypadek kontroli skarbowej.

Eksperci artykułu: