Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się czy prowadzić księgowość samodzielnie i zaoszczędzić dzięki temu pieniądze, czy zlecić prowadzenie księgowości do biura rachunkowego. W poniższym artykule przeanalizujemy wszystkie aspekty za i przeciw aby każdy przedsiębiorca mógł podjąć dobrą decyzję.
Prowadzenie księgowości w małej firmie samodzielnie.
Księga przychodów i rozchodów to mało skomplikowana ewidencja, w której na podstawie faktur i rachunków księguje się sprzedaż oraz wydatki. Na podstawie księgi wyliczane są podatki.
W praktyce wygląda to tak, że do programu księgowego ręcznie wprowadzamy dokumenty przychodowe i kosztowe, po czym system wylicza nam należne podatki. Rola przedsiębiorcy sprowadza się do wystawiania i wprowadzania dokumentów księgowych. Na podstawie tych dokumentów prowadzone są księgi i ewidencje. Program wylicza zobowiązania podatkowe i generuje deklaracje, które należy wysłać do urzędów. System automatycznie księguje dokumenty. Czynność stosunkowo łatwa, natomiast czasochłonna, ponieważ należy wprowadzić szereg informacji znajdujących się na dokumencie. Oprócz wprowadzenia samych dokumentów (sprzedaży i kosztów) należy pamiętać o wielu dodatkowych elementach jak np.
- ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych,
- generowanie i składanie deklaracji podatkowych,
- prowadzenie rejestru Vat (w przypadku czynnego podatnika VAT).
Kolejnym elementem, z którym każdy przedsiębiorca będzie miał styczność jest zaliczenie danego wydatku w koszty. Często mamy do czynienia z sytuacją, w której koszt związany z prowadzeniem działalności nie jest kosztem podatkowym.
Zaletami prowadzenia samodzielnie księgowości w małej firmie są:
- zaoszczędzona kwota za księgowość,
- monitorowanie finansów.
Wadami prowadzenia samodzielnej księgowości są:
- poświęcenie dużej ilości czasu,
- konieczność posiadania bieżącej wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości,
- odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy,
- większe ryzyko popełnienia błędu,
- dotrzymywanie terminów składania deklaracji i płatności podatków,
- drukowanie i przechowywanie księgi przychodów i rozchodów.
Zlecenie księgowości do biura rachunkowego
Firmy, które nie chcą zajmować się rozliczeniami, mogą swoją księgowość powierzyć w ręce profesjonalnego biura rachunkowego. Zlecenie księgowości do biura jest związane z kosztami, ale daje gwarancję prawidłowego prowadzenia całej dokumentacji. Nie oznacza przeniesienia odpowiedzialności za rozliczenia z fiskusem. To właściciel firmy ponosi konsekwencje, ale jeżeli biuro popełni błąd, firma ma prawo ubiegać się o odszkodowanie (każde biuro posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC).
Profesjonalne biuro rachunkowe jest dla swojego Klienta partnerem w biznesie. Oprócz księgowania dokumentów i rozliczania podatków, potrafi doradzić najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe, co często skutkuje mniejszymi zobowiązaniami względem fiskusa.
Zaletami prowadzenia księgowości w małej firmie przez biuro rachunkowe są:
- możliwość skupienia się na prowadzeniu firmy,
- brak konieczności dokształcania się z księgowości i rachunkowości,
- kontakt ze specjalistami,
- wsparcie profesjonalistów w nietypowych sytuacjach,
- reprezentowanie biura przed urzędami,
- brak kosztów związanych z zakupem i aktualizacją programu księgowego,
- oszczędność czasu,
- małe prawdopodobieństwo kontroli skarbowej,
- przechowywanie dokumentów przejmuje biuro.
Wadami prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe są:
- koszty,
- możliwość wypływu danych finansowo-księgowych o firmie.