Księgowość w małej firmie - prowadzić samodzielnie czy zlecić do biura rachunkowego?

Dla firm: Księgowość w małej firmie - prowadzić samodzielnie czy zlecić do biura rachunkowego?

  • 4.4 / 5
  • 8

Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się czy prowadzić księgowość samodzielnie i zaoszczędzić dzięki temu pieniądze, czy zlecić prowadzenie księgowości do biura rachunkowego. W poniższym artykule przeanalizujemy wszystkie aspekty za i przeciw aby każdy przedsiębiorca mógł podjąć dobrą decyzję.

Prowadzenie księgowości w małej firmie samodzielnie.

Księga przychodów i rozchodów to mało skomplikowana ewidencja, w której na podstawie faktur i rachunków księguje się sprzedaż oraz wydatki. Na podstawie księgi wyliczane są podatki.

W praktyce wygląda to tak, że do programu księgowego ręcznie wprowadzamy dokumenty przychodowe i kosztowe, po czym system wylicza nam należne podatki. Rola przedsiębiorcy sprowadza się do wystawiania i wprowadzania dokumentów księgowych. Na podstawie tych dokumentów prowadzone są księgi i ewidencje. Program wylicza zobowiązania podatkowe i generuje deklaracje, które należy wysłać do urzędów. System automatycznie księguje dokumenty. Czynność stosunkowo łatwa, natomiast czasochłonna, ponieważ należy wprowadzić szereg informacji znajdujących się na dokumencie. Oprócz wprowadzenia samych dokumentów (sprzedaży i kosztów) należy pamiętać o wielu dodatkowych elementach jak np.

  • ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych,
  • generowanie i składanie deklaracji podatkowych,
  • prowadzenie rejestru Vat (w przypadku czynnego podatnika VAT).

Kolejnym elementem, z którym każdy przedsiębiorca będzie miał styczność jest zaliczenie danego wydatku w koszty. Często mamy do czynienia z sytuacją, w której koszt związany z prowadzeniem działalności nie jest kosztem podatkowym.

Zaletami prowadzenia samodzielnie księgowości w małej firmie są:

  • zaoszczędzona kwota za księgowość,
  • monitorowanie finansów.

Wadami prowadzenia samodzielnej księgowości są:

  • poświęcenie dużej ilości czasu,
  • konieczność posiadania bieżącej wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości,
  • odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy,
  • większe ryzyko popełnienia błędu,
  • dotrzymywanie terminów składania deklaracji i płatności podatków,
  • drukowanie i przechowywanie księgi przychodów i rozchodów.

Zlecenie księgowości do biura rachunkowego

Firmy, które nie chcą zajmować się rozliczeniami, mogą swoją księgowość powierzyć w ręce profesjonalnego biura rachunkowego. Zlecenie księgowości do biura jest związane z kosztami, ale daje gwarancję prawidłowego prowadzenia całej dokumentacji. Nie oznacza przeniesienia odpowiedzialności za rozliczenia z fiskusem. To właściciel firmy ponosi konsekwencje, ale jeżeli biuro popełni błąd, firma ma prawo ubiegać się o odszkodowanie (każde biuro posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC).

Profesjonalne biuro rachunkowe jest dla swojego Klienta partnerem w biznesie. Oprócz księgowania dokumentów i rozliczania podatków, potrafi doradzić najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe, co często skutkuje mniejszymi zobowiązaniami względem fiskusa.

Zaletami prowadzenia księgowości w małej firmie przez biuro rachunkowe są:

  • możliwość skupienia się na prowadzeniu firmy,
  • brak konieczności dokształcania się z księgowości i rachunkowości,
  • kontakt ze specjalistami,
  • wsparcie profesjonalistów w nietypowych sytuacjach,
  • reprezentowanie biura przed urzędami,
  • brak kosztów związanych z zakupem i aktualizacją programu księgowego,
  • oszczędność czasu,
  • małe prawdopodobieństwo kontroli skarbowej,
  • przechowywanie dokumentów przejmuje biuro.

Wadami prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe są:

  • koszty,
  • możliwość wypływu danych finansowo-księgowych o firmie.