Księgowość w sklepie internetowym

Księgowość w sklepie internetowym

  • 5.0 / 5
  • (2)

Obowiązki księgowe w sklepie internetowym

Prowadzenie księgowości w sklepie internetowym sprowadza się przede wszystkim do wystawiania faktur i rachunków, księgowania dokumentów (prowadzenia ewidencji) oraz generowania deklaracji podatkowych i deklaracji do ZUS.

Kompletne informacje o formalnościach związanych z biznesem w sieci w artykule: Sklep internetowy (e-commerce) - jak założyć? Jakie PKD i formę opodatkowania wybrać? Jakich formalności dopełnić?

Zakres usługi księgowej dla sklepu internetowego

Zakres obsługi księgowej dla sklepu internetowego zależy od formy prawnej firmy. Wśród sklepów internetowych najczęściej występuje:

  • jednoosobowa działalność gospodarcza,
  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Księgowość sklepu internetowego na działalności gospodarczej

Jednoosobowa działalność gospodarcza będzie dobrym wyborem, dla małego sklepu, którego obrót jest nie duży. Prowadząc sklep internetowy w oparciu o działalność gospodarczą za ewentualne niepowodzenia w biznesie odpowiadamy cały swoim prywatnym majątkiem. W związku z tym  działalność gospodarcza będzie dobrym wyborem dla sklepów, w których nie ma dużego ryzyka związanego z prowadzeniem firmy. Decydując się na DG, uzyskujemy stosunkowo prostą i tanią księgowość w formie książki przychodów i rozchodów lub ryczałtu oraz wiele ulg podatkowych. 

Masz pytania dotyczące artykułu? Zadaj je naszym Partnerom merytorycznym

W przypadku działalności gospodarczej, przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą internetową mogą (w zależności od wybranej formy opodatkowania) rozliczać się z urzędem skarbowym przy pomocy:

  • ryczałtu ewidencjonowanego - stanowi on uproszczoną formę opodatkowania, która służy do wyliczania przychodu osiąganego przez przedsiębiorcę. Działalność usługowa w zakresie handlu objęta jest stawką ryczałtu w wysokości 3%. Przy ryczałcie nie jest możliwe odliczanie kosztów, a zatem podatek opłacany jest nawet w przypadku straty. Co ważne, taka forma opodatkowania nie jest dostępna dla wszystkich -  istnieje lista czynności wyłączających możliwość opłacania ryczałtu, jak i limit przychodów, po przekroczeniu którego przedsiębiorca zobowiązany jest do przejścia na KPiR.
  • Księgi Przychodów i Rozchodów - obowiązuje przedsiębiorców rozliczający się na zasadach ogólnych (18% i 32%) lub liniowo (19%). KPiR to prosta forma prowadzenia ewidencji, w której księguje się przychody i koszty. Gdy nie planujemy przekroczyć progu podatkowego, który wynosi 85 528 zł dochodu, warto skorzystać ze skali podatkowej, która oferuje możliwość skorzystania z wielu ulg i odliczenia wszystkich kosztów. Podatek liniowy jest z kolei korzystny, kiedy osiągamy wysokie dochody. Nie daje on jednak możliwości odliczenia ulg przy rozliczeniu rocznym

Przy wyborze formy opodatkowania dla sklepu internetowego należy kierować się nie tylko możliwie najniższą stawką opodatkowania, ale i brakiem obostrzeń co do działalności wyłączonej z opodatkowania daną formą. Przykładowo, nie ma możliwości rozliczania się w formie ryczałtu przez sklepy internetowe, w których sprzedawane są akcesoria samochodowe.

Masz pytania dotyczące artykułu? Zadaj je naszym Partnerom merytorycznym

Księgowość sklepu internetowego na sp. z o.o. 

W przypadku spółki z o.o. jesteśmy zobowiązaniu prowadzić pełną księgowość, która jest bardziej złożona od KPiR. Więcej obowiązków księgowych przekłada się na wyższe koszty prowadzenia księgowości. Spółka z o.o. dedykowana jest dla sklepów internetowych, w których obroty są duże, a ryzyko związane z prowadzeniem takiego sklepu podwyższone - kredyty, leasingi, wymagające umowy z dostawcami / kontrahentami. 

Wybór formy prawnej to ważna rzecz, w związku z tym warto skonsultować się w tej sprawie indywidualnie ze specjalistami w tej dziedzinie - księgowymi, którzy codziennie obsługują przedsiębiorców z branży sprzedaży internetowej - księgowi / biura rachunkowe dla E-Commerce.

Biuro rachunkowe pomocą dla sklepów internetowych 

Wielu sprzedawców, zwłaszcza stawiających pierwsze kroki na rynku e-commerce, prowadzi swoją księgowość samodzielnie. Z czasem, wraz ze wzrostem liczby faktur i nawarstwianiem się obowiązków księgowych, warto rozważyć powierzenie spraw firmowych wyspecjalizowanemu biuru rachunkowemu. Jego wsparcie jest dużym ułatwieniem dla przedsiębiorcy, który może skupić się na działalności. W ten sposób oszczędza czas, jaki musiałby poświęcić na prowadzenie ewidencji, rozliczanie się ze swoich przychodów i spełnianie reszty obowiązków, dotyczących obsługi księgowej sklepów internetowych.

Masz pytania dotyczące artykułu? Zadaj je naszym Partnerom merytorycznym

Nowoczesny biznes wymagana innowacyjnego podejścia. Księgowość dla sklepów online powinna umiejętnie dopasowywać się do specyficznego medium, jakim jest internet. Potrzebne do tego są nie tylko odpowiednie narzędzia księgowości, ale i specjaliści, którzy będą na bieżąco ze zmieniającymi się dynamicznie przepisami.

Kompleksowe usługi księgowe dla sprzedawców internetowych

Biura rachunkowe oferują właścicielom sklepów internetowych kompleksową obsługę księgową. Obejmuje ona takie zadania, jak:

  • prowadzenie ewidencji faktur i rachunków,
  • sporządzanie deklaracji do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów,
  • doradztwo w zakresie formy działalności i sposobie jej opodatkowania,
  • prowadzenie rejestru VAT, w przypadku czynnego podatnika VAT,
  • reprezentacja przed urzędami,
  • sporządzanie zeznań rocznych,
  • doradztwo podatkowe,
  • obsługę kadrowo-płacową w przypadku, gdy sklep zatrudnia pracowników.

Szukając biura rachunkowego w Warszawie warto skorzystać z porównywarki usług księgowych Biura-Rachunkowe.waw.pl

Partnerzy merytoryczni: