Rejestracja firmy w domu / mieszkaniu. Działalność gospodarcza w domu - wady i zalety

Dla firm: Rejestracja firmy w domu / mieszkaniu. Działalność gospodarcza w domu - wady i zalety

  • 4.4 / 5
  • 16

Wielu przedsiębiorców zwłaszcza tych początkujących, jak również prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą na siedzibę swojej firmy wybiera własne mieszkanie. Nie ma się, co dziwić, gdyż głównymi zaletami takiego rozwiązania jest wygoda i oszczędność.

Jednak tak, jak w przypadku innych podejmowanych decyzji, tak również w tej sytuacji trzeba dokładnie przeanalizować, jakie wady i zalet pociąga za sobą takie rozwiązanie.

Wadami zarejestrowania firmy w domu / mieszkaniu są:

Niejasne sytuacje związane z kosztami

Prowadząc firmę w domu/mieszkaniu, część rachunków można wrzucić w koszty proporcjonalnie do wykorzystywanej powierzchni na działalność. Jednakże mogą pojawić się wątpliwości jak prawidłowo wyliczyć i wrzucić w koszty części czynszu, rachunków za energię, prąd czy koszty związane z remontem.

Problem z miejscem na spotkania biznesowe

Podczas prowadzenia działalności gospodarczej w domu / mieszkaniu może okazać się, że rozwój firmy będzie wymagać spotkań z klientami. Okazuje się, że w warunkach domowych ciężko jest przeprowadzić ważną rozmowę biznesową z większym kontrahentem.

Trudności w rozgraniczaniu życia prywatnego od zawodowego

Siedziba firmy w domu/ mieszkaniu wymaga bardzo dobrej organizacji czasu i dyscypliny. Bardzo często zdarza się, że obowiązki domowe odciągają od zadań związanych z prowadzoną działalnością i odwrotnie. Miejsce, w którym pracujemy powoduje różnego rodzaju stres, w tym przypadku jest to jednocześnie miejsce odpoczynku.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Firma w domu - ograniczone kontakty

Pracując w domu / mieszkaniu trudno jest o współpracowników, jak również trudniej kogoś zatrudnić. To rozwiązanie uniemożliwia także nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych, oraz wymianę doświadczeń.

Możliwość kontroli

Dużą wadą rejestracji firmy w domu / mieszkaniu jest możliwość przeprowadzania przez urzędy kontroli w miejscu zamieszkania, co powoduje dyskomfort i stres.

Do zalet prowadzenia firmy w domu / mieszkaniu można zaliczyć:

Wygodę prowadzenia firmy

Pracując w domu / mieszkaniu można sobie pozwolić na elastyczny czas pracy. Dobre rozplanowanie czasu pozwala na wygospodarowanie paru dodatkowych chwil dla siebie. Praca w domu nie wymaga, aby starannie dbać o wygląd, czy przemieszczać się z jednego miejsca w drugie.

Oszczędność, optymalizacja czasu

Siedziba firmy w domu / mieszkaniu to duża oszczędność zarówno czasu jak i pieniędzy. Brak dojazdów to brak kosztów z nimi związanych i więcej czasu na inne zajęcia.

Niższe koszty prowadzenia działalności

Zarejestrowanie działalności gospodarczej w miejscu zamieszkania pozwala uniknąć dodatkowych nakładów finansowych na wynajem biura i rachunki. Wydatki związane z eksploatacją mieszkania można uznać, jako koszty uzyskania przychodu.

Rejestracja firmy (działalności gospodarczej) w domu / mieszkaniu a koszty:

Wyodrębnienie na działalność firmy, konkretnego pomieszczenia

Przedsiębiorca prowadzący działalność w domu / mieszkaniu, który wyodrębnił na działalność firmy konkretne pomieszczenie, poniesie wyższe koszty podatku od nieruchomości. Wysokość podatku od nieruchomości, zależy od tego, na jaki cel zajęta jest powierzchnia. W sytuacji, gdy pomieszczenie jest zajęte do celów prowadzenia firmy, to stawka podatku od nieruchomości jest dużo wyższa, niż w sytuacji kiedy powierzchnia jest wykorzystywana na cele mieszkalne. Różnica wysokości stawek może być nawet trzydziestokrotna.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Działalność w domu / mieszkaniu bez wydzielonego pomieszczenia.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą w domu / mieszkaniu, która nie wydzieliła na cele firmowe odrębnego pomieszczenia i jest ono wykorzystywane również do celów mieszkalnych będzie stosować niższą stawkę podatku tzn. właściwa dla powierzchni mieszkalnej.

Jeżeli przedsiębiorca do celów firmy wykorzystuje np. 20% powierzchni mieszkania, to do kosztów uzyskania przychodów ma prawo zaliczyć 20% wydatków na jego utrzymanie.

Przedsiębiorca ma też prawo do kosztów uzyskania przychodów, zaliczyć koszty związane z utrzymaniem domu, mieszkania np. opłaty za czynsz, prąd, gaz czy wodę. Te wydatki stanowią koszty, które są proporcjonalne do powierzchni mieszkania wykorzystywanej do celów działalności

Prowadząc firmę w domu / mieszkaniu można zaliczyć do kosztów firmy odpisy amortyzacyjne od prywatnej nieruchomości oraz odsetki od kredytu mieszkaniowego

Siedziba firmy w domu - podsumowanie

Reasumując, brak wydzielonego pomieszczenia na potrzeby firmy stawia przedsiębiorcę w lepszej sytuacji podatkowej. Decyzja o prowadzeniu działalności w miejscu zamieszkania i wydzieleniu, czy nie wydzieleniu pomieszczenia niesie za sobą tak pozytywne jak i negatywne konsekwencje, a zatem warto dobrze przemyśleć wszystkie za i przeciw. Jednak ostateczna decyzja zależy od indywidualnych preferencji.

Eksperci artykułu: