Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej - jak zarejestrować firmę?

Dla firm: Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej - jak zarejestrować firmę?

  • 4.5 / 5
  • 4

Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest szczególnie czasochłonna, jak i skomplikowana. Wystarczy chwila na wypełnienie wniosku, a potem wysłanie go, bądź osobiste zaniesienie do odpowiedniego urzędu. Poniżej instrukcja krok po kroku co należy zrobić, chcąc zarejestrować firmę.

Wypełnianie wniosku CEIDG

Istnieją dwie podstawowe metody na to, aby zarejestrować działalność gospodarczą:

  • Pierwsza z nich to wysłanie wniosku przez Internet,
  • druga to udanie się do najbliższego urzędu gminy.

To, na którą z nich się zdecydujesz, jest uzależnione od tego, czy posiadasz profil zaufany ePUAP bądź certyfikat kwalifikowany. Jeśli nie, to dalej pozostają Ci dwie opcje do wyboru — wypełnienie anonimowego wniosku online, albo udanie się do najbliższego urzędu gminy i wypełnienie wniosku tradycyjnie. W tym artykule omówimy każdy z tych sposobów.

Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej - czym jest profil zaufany?

Profil zaufany to metoda potwierdzenia tożsamości, będąca odpowiednikiem podpisu elektronicznego. Wykorzystując profil zaufany, każdy obywatel może załatwić sprawy administracyjne online, bez konieczności osobistego udawania się do urzędu.

Jak uzyskać profil zaufany?

Możesz stworzyć profil zaufany na dwa sposoby, co jest uzależnione od tego, czy posiadasz już podpis elektroniczny. Jeśli nie posiadasz, to wystarczy, że zalogujesz się na platformie ePUAP, wypełnisz wniosek o założenie profilu i w ciągu 2 tygodni udasz się do punktu potwierdzającego, by potwierdzić swoją tożsamość.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Gdy posiadasz podpis elektroniczny, dwa początkowe kroki wykonujesz tak samo - logujesz się na platformie ePUAP, wypełniasz wniosek o założenie profilu, a potem potwierdzasz swoje dane za pomocą podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem.

Gdzie kupić podpis elektroniczny?

By kupić bezpieczny podpis elektroniczny, dobrze jest wybrać firmy, które są wpisane do rejestru Ministerstwa Rozwoju, jako te kwalifikowane podmioty świadczące usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego, czyli: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizteto Technologies, Enigma S.O.I, czy EuroCert.

Mam profil zaufany w ePUAP bądź certyfikat kwalifikowany

Jeśli masz profil zaufany w ePUAP albo certyfikat kwalifikowany, to wystarczy, że przejdziesz na stronę firma.gov.pl, wybierzesz rejestracje i założysz konto, potwierdzając tożsamość za pomocą jednego z akceptowanych podpisów elektronicznych. Po tym etapie, na podany wcześniej adres e-mail przychodzi link aktywacyjny, w który należy kliknąć dla potwierdzenia, a potem przejść do logowania.

Po utworzeniu konta kolejnym etapem jest wypełnienie formularza rejestracyjnego CEIDG-1. Możesz skorzystać z kreatora, który ułatwi Ci wypełnienie wniosku, a także z elektronicznego formularza CEIDG-1.

Po uzupełnieniu, sprawdzeniu i podpisaniu wniosku możesz go wysłać. Wniosek zostanie przekazany do GUS (REGON), Urzędu Skarbowego (NIP), ZUS/KRUS.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Nie mam profilu zaufanego w ePUAP ani certyfikatu kwalifikowanego

W tym przypadku wypełnij anonimowy wniosek online. Do wyboru masz skorzystanie z formularza bądź kreatora z podpowiedziami. Po wypełnieniu i wysłaniu wniosku otrzymasz specjalny kod. Na tym etapie wydrukuj wypełniony formularz bądź zapisz numer kodu. Od tego momentu masz 7 dni na dopełnienie formalności, czyli udanie się do urzędu gminy. Na miejscu pokazujesz pracownikowi kod, jak i odręcznie podpisujesz wniosek.

Tradycyjne wypełnienie wniosku - Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej

Chcąc wypełnić wniosek tradycyjnie, wystarczy, że udasz się do najbliższego urzędu gminu. Na miejscu pobierz formularz CEIDG-1, wypełnij go odręcznie i złóż.

Po wypełnieniu formalności związanych z wypełnieniem wniosku, przedsiębiorca zobowiązany jest jeszcze do zgłoszenia w ZUS oraz opcjonalnej rejestracji w urzędzie skarbowym, jeśli chce płacić dobrowolny podatek VAT.

Zgłoszenie do ZUS przy rejestracji firmy

Po zarejestrowaniu działalności musisz zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. W tym celu konieczne jest złożenie takich dokumentów, jak ZUS ZUA - jeśli zgłaszasz się do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, ZUS ZZA - jeśli zgłaszasz się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Dokumenty musisz złożyć w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności.

Rejestracja VAT a rejestracja działalności gospodarczej

Niezależnie od tego, czy rejestrujesz się do VAT dobrowolnie, czy obowiązkowo - w każdym przypadku należy złożyć formularz VAT-R w urzędzie skarbowym. Powinno się to zrobić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT.

Szukasz usług księgowych związanych z artykułem? Prześlij zapytanie ekspertom

Eksperci artykułu: