Kluczowym czynnikiem, mającym ogromny wpływ na sposób i koszty rejestracji firmy/działalności gospodarczej, jest forma prawna jej prowadzenia. Jako przedsiębiorca, powinieneś zastanowić się, jaki rodzaj działalności planujesz prowadzić. Polskie prawo umożliwia założenie działalności w kilku formach, o których przeczytać można w artykule: Jaką formę działalności gospodarczej wybrać - zestawienie najważniejszych cech.
Dwiema najczęściej wybieranymi formami prawnymi działalności w Polsce są:
- jednoosobowa działalność gospodarcza
- spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Koszty założenia firmy w formie działalności gospodarczej
-
Złożenie wniosku do CEIDG. Koszt: 0 zł
Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza elektronicznego i jest całkowicie darmowy. Konieczny do złożenia wniosku jest podpis – osobisty w urzędzie gminy, elektroniczny lub za pomocą tzw. „profilu zaufanego”. -
Zgłoszenie działalności do VAT. Koszt 0 zł
Przedsiębiorcy, którzy decydują się na podatek VAT, zobowiązani są złożyć do naczelnika właściwego US zgłoszenie rejestracyjne na formularzu VAT-R.
-
Zgłoszenie firmy do ZUS. Koszt 0 zł
Zgłoszenia do ZUS dokonać należy najpóźniej w terminie 7 dni od daty zarejestrowania działalności gospodarczej. -
Założenie firmowego rachunku bankowego. Koszt od 0 do około 250 zł/miesięcznie.
Posiadanie firmowego konta, służącego choćby do rozliczeń z Urzędem Skarbowym czy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Koszt założenia i prowadzenia konta zależy od oferty wybranego banku. Sprawdź, czy masz obowiązek posiadania konta firmowego. -
Pozwolenia lub koncesje. Koszt w zależności od branży.
Koszty zaświadczeń, w tym o niekaralności oraz pozwoleń, na przykład na sprzedaż napojów alkoholowych bądź prowadzenie działalności regulowanej.
-
Składki ZUS. Koszt 520,10 zł
Przedsiębiorcy zakładający jednoosobową działalność gospodarczą, przez pierwsze dwa lata jej funkcjonowania mogą płacić niższe składki ZUS. Dodatkowo przez pierwsze sześć miesięcy może zostać zwolniony z opłacania składek. W 2018 roku wysokość składek na ubezpieczenie społeczne wynosi 199,34 zł, w tym:
- ubezpieczenie emerytalne – 122,98 zł,
- ubezpieczenie rentowe – 50,40 zł,
- ubezpieczenie wypadkowe – 10,52 zł,
- dobrowolne ubezpieczenie chorobowe – 15,44 zł.
W 2018 wysokość składek na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 319,94 zł.
Łączna suma składek (z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym) wynosi 520,10 zł.
Własna firma - koszty bieżące
Na koszty działalności gospodarczej składają się też wydatki bieżące. Ich wysokość zależeć będzie od branży, skali działalności, miejsca jej prowadzenia i wielu innych, indywidualnych czynników. Poniżej podstawowa lista, którą należy wziąć pod uwagę przy otwieraniu własnej firmy/działalności gospodarczej.
-
Prowadzenie księgowości.
Koszt obsługi księgowej zależy od wielu czynników, średni cennik usług księgowych w Warszawie znajdziesz w artykule Cennik usług księgowych w Warszawie.
-
Wynajem biura.
Koszt wynajmu lokalu na biuro firmy zależy od lokalizacji, wielkości, stanu budynku. -
Abonament za Internet i telefon.
Koszt zależny od oferty operatora oraz od potrzeb firmy. -
Media
Wysokość opłat za prąd, ogrzewanie, wodę i inne uzależniona jest od zużycia i operatora. -
Wyposażenie biura
Koszt mebli, wystroju lokalu i zaplecza socjalnego – w zależności od potrzeb i preferencji.
Koszty założenia własnej firmy, wbrew pozorom, nie muszą być wcale wysokie. Zwłaszcza jeśli zdecydujesz się na jednoosobową działalność gospodarczą. Większe wydatki poniesiesz z tytułu jej prowadzenia. Na szczęście, poniesione koszty dodatkowe możesz odliczyć od dochodu, pomniejszając dzięki temu podstawę opodatkowania.