Klient z pokolenia Y (milenials) - wyzwanie dla właściciela biura rachunkowego?

Dla biur: Klient z pokolenia Y (milenials) - wyzwanie dla właściciela biura rachunkowego?

  • 5.0 / 5
  • 4

Pokolenie Y milenialsów - ramy czasowe

W publikacji amerykańskich autorów (J. Van den Bergha i M. Behrera) przyjęto, że pokolenie Y tworzą ludzie urodzeni w latach 1980-1999. Nazywani są oni również pokoleniem Milenium (stąd określenie milenialsi). To osoby, które jednocześnie pamiętają życie bez dostępu do internetu, ale też obserwowały dynamiczny rozwój technologii i bardzo wcześnie się do niej adaptowały. Obecnie przyjmuje się, że milenialsi zasypiają i budzą się z smartfonem w ręku, są non-stop online. 

Należy podkreślić, że w literaturze przedmiotu pojawiają się pewne rozbieżności co do dat określających przedział czasowy, w którym mieszczą się osoby reprezentujące pokolenie Y.

Milenialsi to obecnie największy segment rynku na świecie. Co ciekawe, polskie pokolenie Y to osoby, które nie pamiętają czasów PRL-u. Wychowane w realiach wolnego rynku wykazują specyficzne zachowania konsumpcyjne. W Polsce żyje aż 11 mln osób należących do tej grupy.

Nowe pokolenie konsumentów - cechy i zachowania milenialsów

Osoby należące do pokolenia Y określane są jako:

  • aktywne,
  • dobrze wykształcone,
  • dążące do rozwoju,
  • otwarte i tolerancyjne,
  • ceniące elastyczny czas pracy,
  • w niskim stopniu odporne na krytykę,
  • nastawione na doświadczenia a nie posiadanie,
  • zainteresowane nowinkami cyfrowymi,
  • wykorzystujące w każdej dziedzinie życia nowoczesne technologie,
  • charakteryzujące się dużą pewnością siebie,
  • świadome w kwestiach ekologii,
  • umiejące koncentrować uwagę w krótkim czasie.

Konsumentów pokolenia Y cechuje:

  • duża wiedza na temat produktów i usług,
  • poszukiwanie okazji zakupowych,
  • oczekiwanie personalizacji,
  • brak zaufania wobec reklam,
  • szacowanie jakości do ceny,
  • korzystanie z poleceń rodziny, znajomych i influencerów,
  • wykorzystywanie internetu w procesach decyzyjnych i w realizacji transakcji biznesowych,
  • korzystanie z nowoczesnych kanałów dystrybucji,
  • ograniczone umiejętności w zakresie planowania finansów.

Co oczywiste, powyższych cech nie można przypisać wszystkim reprezentantom pokolenia Y. Jedno, co ich łączy, to z pewnością wykorzystywanie do komunikacji nowoczesnych technologii. Pociąga to za sobą konieczność stosowania nowych technik, pozwalających na docieranie do tej grupy odbiorców.

Pokolenie „tu i teraz”, czyli dlaczego warto dbać o milenialsów?

Pokolenie Y to nie tylko unikalna, ale przede wszystkim niezwykle wpływowa grupa konsumentów. Firmy, bez względu na charakter działalności, powinny dbać oczywiście o każdego klienta. Jednak to właśnie milenialsi są szczególnie wymagający.

Niekiedy z tego powodu określa się ich mianem „pokolenia roszczeniowego”, chcącego mieć wszystko „tu i teraz”. Takie zniecierpliwienie sprawia, że choć podejmują decyzje w oparciu o research, to często działają pochopnie. To z kolei oznacza, że biura rachunkowe w kontakcie z przedstawicielami pokolenia Y muszą działać szybko i zdecydowanie, by uchronić się przed utratą potencjalnych klientów. 

Milenials jako klient biura rachunkowego

Konsumenci z pokolenia Y to segment rynku stanowiący duże wyzwanie dla współczesnego marketingu. Cechy i zachowania pokolenia milenialsów determinują kształt strategii marketingowej wielu firm - nie inaczej jest w księgowości.

Milenialsi chętniej od starszych pokoleń decydują się pracować na własny rachunek. Często też, zamiast pracy w korporacji, zostają freelancerami, właścicielami jednoosobowych działalności gospodarczych czy inicjatorami start-upów.

Jak docierać z ofertą biura rachunkowego do klientów z pokolenia Y?

Zrozumienie reprezentantów pokolenia Y jest kluczowe dla firm chcących sprostać wymaganiom tej specyficznej grupy konsumentów.

1. Personalizacja usług

Zarówno produkty, jak i usługi oferowane konsumentom z pokolenia Y powinny cechować się oryginalnością. W przypadku branży księgowej może być ona rozumiana, jako personalizacja obsługi księgowej.

Jest to też przydatne, dlatego, że milenialsi często tworzą listy - w tym przypadku, „na co warto zwrócić przy wyborze biura rachunkowego”, wskazując na ważne dla nich elementy. Mogą być nimi przykładowo pomoc w: pozyskaniu dotacji unijnych, wynajem biura wirtualnego czy reprezentacja w urzędach.

Indywidualnie, w zależności od preferencji klienta, ustalany jest zarówno zakres, jak i cena współpracy. Cena takich „szytych na miarę” usług powinna być ekonomicznie uzasadniona - milenialsi oszczędzają bowiem nie z konieczności, a ze świadomego wyboru.

2. Możliwość porównania ofert

Wg. badań znacząca cześć milenialsów decyzję o wyborze konkretnych produktów lub usług poprzedza dogłębnym researchem. Podobnie rzecz ma się z usługami księgowymi - przed nawiązaniem kontaktu z danym biurem rachunkowym, przedstawiciel pokolenia Y porównuje ze sobą ofertę kilku firm. 

Takie podejście użytkowników Internetu spowodowało uruchomienie w serwisie Biura-Rachunkowe.waw.pl wygodnej opcji „porównaj biuro rachunkowe”. Daje ona zainteresowanym przedsiębiorcom kompletny pogląd na: 

  • liczbę rekomendacji, 
  • obszar i zakres usług,
  • usług dodatkowych np. reprezentacja przed US, zakładanie firmy i inne.
  • programy księgowe, 
  • obsługiwane branże,
  • inne elementy pomocne w wyborze.

Milenialsi cenią możliwość porównania bez względu na branże. Porównują zarówno produkty (ich parametry) jak i usługi (zakres) między innymi ze względu na wspomnianą wcześniej potrzebę świadomego wyboru. 

3. Kanały komunikacji

Znaczących zmian wymagają również sposoby komunikowania się z konsumentami pokolenia Y. Dla jego reprezentantów to media cyfrowe są głównym źródłem informacji. Szczególną w tym rolę odgrywa obecny od niemal początku ich życia internet. Jego wykorzystanie w reklamie przekłada się na zwiększenie skuteczności i efektywności w docieraniu do klienta biura rachunkowego. 

Nawet, jeśli klienci zamierzają nabyć produkty lub usługi stacjonarnie, w tym przypadku w biurze rachunkowym, to ponad połowa z nich analizuje wcześniej ich parametry i ceny online. Jest to tzw. efekt ROPO (research online, purchase offline).

Jak pokazały liczne badania, pokolenie Y znacznie rzadziej od starszych osób kontaktuje się z firmą odwiedzając jej biuro obsługi lub drogą telefoniczną. Milenialsi preferują mniej obciążający kontakt e-mail i wysyłanie wiadomości SMS. Chętnie korzystają też z popularnych czatów. Doceniają możliwość kontaktowania się w dowolnych godzinach.

4. Język komunikacji

Pamiętajmy, że pokolenie Y wyrosło na komiksach i grach komputerowych. Z tego powodu treści prezentowane jego reprezentantom powinny przykuwać uwagę atrakcyjną formą wizualną, w tym wykorzystaniem zdjęć, filmów i prezentacji.  W przypadku usług uważanych powszechnie za mało ciekawe, takich jak księgowość, warto  postawić na przekaz zawierający elementy humorystyczne lub zachęcające do zabawy.

5. Responsywna strona

Czasy, w których ludzie korzystali z internetu głównie na komputerach stacjonarnych, minęły bezpowrotnie. Zabiegani milenialsi najczęściej korzystają z przenośnych urządzeń z dostępem do sieci - smartfonów i tabletów. Warto więc zadbać, aby strona www naszego biura rachunkowego prezentowała się równie czytelnie i ładowała się niezmiennie szybko na każdym mobilnym urządzeniu.

6. Transparentność oferty

Kolejną cechą wyróżniającą milenialsów jest ich skrupulatność w poszukiwaniu informacji. Przed podjęciem decyzji, w tym przypadku o nawiązaniu współpracy z biurem rachunkowym, można być pewnym, że poświęcą oni czas na dokładne „prześwietlenie” księgowego.

Szczególnie ważne w tym kontekście jest staranne opisanie oferty, które może przesądzić o wyborze naszego biura. Istotne jest, by teksty były zwięzłe i konkretne - pamiętajmy, że pokolenie Y ceni szybki dostęp do najważniejszych informacji. Niedopracowana nawigacja na stronie www, zawiłe zasady współpracy i dodatkowe klauzule szybko zniechęcają i wzbudzają podejrzenia milenialsa.

7. Obsługa klienta

Czego od osoby oferującej usługi księgowe będzie oczekiwał typowy milenials? Przede wszystkim dobrej obsługi klienta. Reprezentanci tego pokolenia przyzwyczajeni są do szerokiej dostępności i szybkiej konsumpcji produktów i usług. Gdy na swojej drodze napotykają wątpliwości, rezygnują i decydują się na ofertę konkurencji. Dlatego też tak istotne jest sprawne odpowiadanie na ich zapytania.

8. Budowanie zaangażowania

Udzielanie się w social mediach pozwala na lepsze poznanie społeczności konsumentów z pokolenia Y. Ta grupa szczególnie upodobała sobie budowanie społeczności. Dobrze więc zbudować wokół swojej firmy bazę „fanów”, którzy będą polecać nasze usługi innym. Pamiętajmy jednak, że strumień klientów pochodzących z poleceń jest mały - nie warto ograniczać się do samej tej metody ich pozyskiwania, a traktować ją jako dodatkowe narzędzie marketingowe.

W celu zaangażowania milenialsów lepiej więc sięgać po lubiane przez nich konkursy, kupony promocyjne i programy lojalnościowe. Dobre efekty przynieść może również prowadzenie bloga w ramach firmowej witryny, a nawet współpraca z influencerami. W ten sposobów zbudujesz wizerunek eksperta w branży, a w efekcie - zwiększysz sprzedaż usług.

Serwis Biura-Rachunkowe.waw.pl tworzy artykuły branżowe kierowane do potencjalnych klientów biura rachunkowego następnie umożliwia prezentowanie oferty biura przy wskazanym artykule.

Milenialsów wyróżnia wspomniane już aktywne poszukiwanie informacji na temat produktów i usług, jakimi są potencjalnie zainteresowani. Fakt ten warto wykorzystać, dostarczając mienialsom wartościowej wiedzy na tematy księgowe na bardzo wczesnym etapie. 

10. Wartość dodana

Milenialsi cenią firmy, które poza wysokiej jakości usługami oferują im wartość dodaną. Może nią być wspieranie szczytnego celu lub budowanie wizerunku na określonych wartościach, takich jak elastyczność, otwartość, a nawet troska o ekologię. Tą ostatnią biuro rachunkowe może promować poprzez wymianę dokumentów księgowych wyłącznie drogą online.

Pomoc w dotarciu do klientów z pokolenia Y

Klient z pokolenia Y może wydawać się specyficzny, jednak znając potrzeby i oczekiwania tej grupy pozyskamy ciekawych i otwartych klientów. 

Zespół Biura-Rachunkowe.waw.pl, świetnie rozumie preferencje milenialsów. Dostęp do wielu informacji w czasie rzeczywistym, możliwość filtrowania i porównywania usług biur, wygodny dostęp na mobilnym urządzeniu - idealnie wpisują się w potrzeby tej specyficznej grupy konsumentów. 

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacje na temat marketingu w biurze rachunkowym wypełnij formularz. Po wysłaniu zgłoszenia bezpłatnie otrzymasz:

  • informację jakie działania podjąć, aby pozyskać nowych klientów do biura rachunkowego
  • wpis do serwisu Biura-Rachunkowe.waw.pl

-> Wypełnij formularz 

Serwis Biura-Rachunkowe.waw.pl od 2009 roku skutecznie łączy przedsiębiorców z biurami rachunkowymi.