Jakie są koszty założenia spółki z o.o.? Ile kosztuje założenie firmy?

Jakie są koszty założenia spółki z o.o.? Ile kosztuje założenie firmy?

  • 4.7 / 5
  • (7)

Spółka z ograniczoną działalnością to jedna z najczęściej wybieranych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje o orientacyjnych kosztach, jakie wiążą się z założeniem własnej spółki z o.o. Ich wysokość zależna jest od procedury rejestracji spółki, która może odbyć się u notariusza lub przez Internet (rejestracja spółki z o.o. w trybie S24).

Koszt przygotowania umowy spółki z o.o.

Pierwszą z opłat, jaką należy uiścić w przypadku zakładania spółki z o.o. jest sporządzenie umowy spółki w formie aktu notarialnego.

Koszt umowy spółki u notariusza:

Koszt taksy notarialnej zależny jest od wysokość kapitału zakładowego:

  • minimalny kapitał zakładowy równy 5000 zł – 160 zł,
  • powyżej 5 000 zł do 10 000 zł – 160 zł + 3% od nadwyżki 5 000 zł,
  • powyżej 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki 10 000 zł,
  • powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki 30 000 zł,
  • powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1 010 zł + 0,4% od nadwyżki 60 000 zł;
  • powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł – 4 770 zł + 0,2% od nadwyżki 1 000 000 zł.

I tak na przykład:

  • przy kapitale zakładowym 5000 zł –wysokość opłaty to 160 zł,
  • przy kapitale zakładowym 10000 zł – wysokość opłaty to 310 zł,
  • przy kapitale zakładowym 20000 – wysokość opłaty to 510 zł,
  • przy kapitale zakładowym 30000 – wysokość opłaty to 710 zł,
  • przy kapitale zakładowym 50000 zł – wysokość opłaty to 910 zł,
  • przy kapitale zakładowym 100000 zł – wysokość opłaty to 1170 zł

Koszt umowy spółki przez Internet:

Brak taksy notarialnej za umowę spółki. Internetowy wzór spółki nie przewiduje jednak opcji wprowadzenia praktycznych postanowień dotyczących dopłat czy podwyższenia kapitału zakładowego bez zmiany umowy spółki, której koszt wynosi 750 zł + 23 % VAT.

Koszt założenia spółki z o.o. - odpisu umowy spółki

U notariusza:

Do kosztów umowy, przedsiębiorcy zobowiązani są także doliczyć opłatą za odpisy umowy spółki z o.o. Sporządzenie dwóch takich dokumentów wymagane jest w celu złożenia ich do Krajowego Rejestru Sądowego i urzędu skarbowego.

Maksymalna stawka za sporządzenie odpisu wynosi 6 zł + 23 % VAT za każdą rozpoczętą stronę. Przy standardowej umowie mającej 6 stron, koszt jednego wypisu wyniesie, zatem 36 zł + 23 % VAT, czyli 44,28 zł.

Przez Internet:

brak kosztów związanych z odpisem umowy spółki.

Opłata za wpis do KRS

U notariusza:

Po otrzymaniu umowy i odpisów notarialnych, przedsiębiorcy powinni udać się do Krajowego Rejestru Sądowego. Tam czekają na nich kolejne wydatki – opłata sądowa wniosku o rejestrację, której koszt wynosi 500 zł oraz opłata za zgłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym w wysokości 100 zł.

Przez internet:

Wysokość opłaty sądowej – 250 zł, koszt  ogłoszenia wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym  - 100 zł.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

U notariusza:

Wysokość podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi 0,5 % kapitału zakładowego pomniejszonego o koszt stworzenia umowy spółki z o.o. w formie aktu notarialnego i jej odpisów oraz koszt wpisu do KRS i ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.I tak na przykład:

  • przy kapitale 5000 zł podatek wyniesie 21 zł,
  • przy kapitale 10000 zł podatek wyniesie 45 zł,
  • przy kapitale 20000 zł podatek wyniesie 94 zł,
  • przy kapitale 3000 zł podatek wyniesie 143 zł,
  • przy kapitale 50000 zł podatek wyniesie 242 zł,
  • przy kapitale 100000 zł podatek wyniesie 491 zł.

Podatek pobierany przez przez notariusza, sporządzającego umowę spółki z o.o. Jeżeli przedsiębiorca rejestruje spółkę z o.o. przez internet, zobowiązany jest do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych we własnym zakresie.

Przez internet:

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) wynosi 0,5% od wartości kapitału zakładowego, pomniejszonego o opłaty sądowe. I tak na przykład:

  • przy kapitale 5000 zł podatek wyniesie 22 zł,
  • przy kapitale 10000 zł podatek wyniesie 47 zł,
  • przy kapitale 20000 zł podatek wyniesie 97 zł,
  • przy kapitale 3000 zł podatek wyniesie 147 zł,
  • przy kapitale 50000 zł podatek wyniesie 247 zł,
  • przy kapitale 100000 zł podatek wyniesie 497 zł.

Wynagrodzenie radcy lub biura księgowego

U notariusza:

Wynagrodzenie dla radcy prawnego lub biura księgowego za przeprowadzenie procesu rejestracji:

  • wolne od opłat w przypadku prowadzenia księgowości spółki w biurze spółki,
  • ok. 900 zł + 23% VAT – w przypadku nieprowadzenia księgowości spółki.

Przez internet:

Wynagrodzenie dla radcy prawnego lub biura księgowego za przeprowadzenie procesu rejestracji:

  • wolne od opłat w przypadku prowadzenia księgowości spółki w biurze spółki,
  • ok. 600 zł + 23% VAT – w przypadku nieprowadzenia księgowości spółki.

Koszt notarialnego uwierzytelnienia podpisów

Po uiszczeniu powyższych opłat, przedsiębiorca zobowiązany jest do potwierdzenia podpisów członków zarządu spółki. W tym celu, musi on udać się do sądu rejestrowego, który za jeden podpis pobiera opłatę w wysokości 20 zł.

Opłata skarbowa za zgłoszenie rejestracyjne do VAT

Przedsiębiorcy, dokonujący rejestracji spółki z o.o. do VAT, zwolnieni są od 2015 roku z opłaty, która we wcześniejszych latach wynosiła 170 zł. Kwotę tę należy jednak uiścić w przypadku potrzeby uzyskania stosownego potwierdzenia rejestracji do VAT.

Partnerzy merytoryczni: